Літак «Судного дня»: у США остаточно визначилися з виробництвом нових повітряних командних центрів

Прочитаєте за: 4 хв. 8 Травня 2024, 9:11

Літак E-4 Advance Airborne Command Post. Фото: US DoD

Військово-повітряні сили США у межах проєкту SAOC уклали контракт на $13 млрд на поставку заміни літака E-4B Doomsday.

Як йдеться в релізі, розміщеному на офіційному порталі Пентагону, завдання, яке ставить командування військового відомства перед переможцем конкурсу — компанією Sierra Nevada Corporation — є розробка наступника борту E-4B, відомого як літак «Судного дня» за його здатність вижити під час ядерної війни, повідомляє АрміяInform.

Проєкт Resvivable Airborne Operations Center (Відновлюваний повітряно-десантний оперативний центр — SAOC) призначений для заміни застарілих літаків епохи 1970-х років, термін служби яких наближається до кінця.

Роботи проводитимуться в Колорадо, Неваді та Огайо і, як очікується, будуть завершені в 2036 році.

Щоб задовольнити експлуатаційні вимоги, система озброєння матиме комерційний реактивний двигун, загартований та модифікований відповідно до військових вимог.

Цікавою особливістю реалізації цього проєкту є той факт, що ще рік тому нинішнього переможця комерційних змагань за оновлений Doomsday — компанію Sierra Nevada Corporation називали аутсайдером цих бізнес-перегонів.

Впливове видання Aviation Week визначало її як статиста конкурсу і «приватної компанії середнього розміру, яка вирішила взяти участь у боротьбі з гігантами американської авіації та оборони».

«А причина, чому над таким завданням буде працювати саме Sierra Nevada Corporation, доволі проста — єдиним конкурентом та об’єктивним фаворитом конкурсу був Boeing, але той самостійно знявся з конкурсу. Причини офіційно не називались, але вважається, що через розбіжності з Пентагоном щодо структури контракту та права на результати розробок», — зробили висновок з неочікуваного рішення Пентагону експерти видання ІКК Defense Express.

Нинішні «літаки судного дня» — це чотири відносно застарілі Boeing E-4B Nightwatch. Літаки служать ВПС США як льотні командні центри у разі кризових ситуацій і створені на базі Boeing 747-200, який здебільшого вироблявся в 1970-х роках.

А тим часом Sierra Nevada вперше показала, який вигляд матиме новий «літак судного дня» США

Літаючий командний центр має деяку схожість зі своїм попередником, але є суттєві зміни. Наприклад, систему дозаправки в повітрі перенесено в задню частину. У літаку практично не буде жодних нових технологій. Мета полягає в тому, щоб якнайшвидше використовувати наявні інструменти в новому типі повітряних спецсуден.

Новий «літак судного дня» буде заснований на базі Боїнгу 747-8. Хоча виробництво цих машин було припинено у 2022 році, його 4 зразки відповідають вимогам для використання як такий борт. Усього їх 155, але пасажирських варіантів побудовано лише 55 одиниць.

Судячи з концепції, наступник E-4B зовнішньо дуже схожий на свого попередника. Він також пофарбований у білий та синій кольори, але набагато більший за розміром. Усередині стало на 440 квадратних метрів більше місця.

Хоча у 747-8 дальність польоту більша, ніж у його попередника (15 тисяч км проти 11 тисяч км), дозаправка в повітрі є обов’язковою умовою. У кризових ситуаціях літак повинен мати можливість залишатися у повітрі кілька днів. У разі ядерної війни не виключено, що більшість наземних комунікацій американських збройних сил буде знищено.

Судячи з рендерингу, у 747-8 збережеться купол супутникового зв’язку, розташований на верхній частині літака. Чи буде це технічно необхідно, ще невідомо — супутниковий зв’язок значно розвинувся та зменшився в обсягах необхідного для встановлення обладнання з моменту першого використання E-4B. Однак не виключено, що в куполі будуть розміщені додаткові антени, наприклад, для зв’язку з кораблями, атомними підводними човнами та іншими наземними станціями.

ВПС США планують придбати 8-10 одиниць літаків для флоту SAOC, щоб зберегти роль Nightwatch після E-4B, хоча ця попередня цифра може збільшитися. Представник Пентагону Дон Бекон сказав виданню Aviation Week, що він закликає американських законодавців повернути ВПС до місії «Задзеркалля». Ця програма часів Холодної війни передбачала польоти на «ядерному командному пункті» в режимі 24/7, а тому може вимагати більшого флоту.

«З гіперзвуком у вас може бути 15 хвилин на час попередження про удар. На мій погляд, цього недостатньо, щоб надійно злетіти профільним літакам», — каже Бекон. «Тож вам краще мати цілодобову потужність. Тому що ви хочете, щоб росіяни та китайці знали, що незалежно від того, що вони роблять, ми можемо завдати удару у відповідь. Тому я вважаю, що це важливо для стримування».

[embedded content]

Літак E-4B Advance Airborne Command Post. Відео: US Defence News

https://armyinform.com.ua/2024/05/08/litak-sudnogo-dnya-u-ssha-ostatochno-vyznachylysya-z-vyrobnycztvom-novyh-povitryanyh-komandnyh-czentriv/