«Літаюча парта», що перетворилась на легкий штурмовик

У цьогорічній виставці «Зброя та безпека – 2021» взяла участь бразильська авіабудівна компанія Embraer. З якою продукцією завітав до нас виробник з південної півкулі — читайте в АрміяInform.

Українські експерти наразі вивчають різні зразки літаків закордонних виробників. Налагодження співпраці з провідними авіабудівниками викликане потребою переоснащення Повітряних Сил ЗСУ на нову авіаційну техніку, зокрема і навчально-бойову.

На виставці цього року бразильська компанія Embraer представила легкий штурмовик Еmbraer EMB 314 Super Tucano. Цікаво, що українські пілоти вже мають досвід роботи з ним. Під час перебування з ознайомчим візитом у Португалії вони виконали тестові польоти на цьому літаку.

Літак спочатку розробляли для навчань. Уже згодом для підтримки наземних сил «літаючу парту» переобладнали у легкий штурмовик. Уперше у небо цей літак піднявся у 1999-му. Відтоді з цехів компанії Embraer викотили понад 250 літаків, частину з яких поставили на експорт у 15 країн, зокрема США. Здавалося б у часи реактивної авіації місця для раритетних «гвинтомоторів» у військах не залишилось. Проте досвід численних бойових операцій у різних куточках світу показав їхню ефективність.

Важливий аспект

Країни НАТО активно використовують легкомоторні, добре озброєні літаки для різних завдань, здебільшого для навчання пілотів для бойових операцій. Військова авіація використовує термін Loiter Time — час, упродовж якого літак може перебувати у певній зоні в очікуванні виклику з боку наземних військ. У легкомоторних літаків з економічним турбогвинтовим двигуном цей показник набагато вищий, ніж у винищувачів і штурмовиків з потужним реактивним двигуном.

Літак з реактивним двигуном споживає багато палива, його зліт можливий тільки з підготовленого аеродрому, час перебування в зоні очікування обмежений. Натомість значно більший час перебування у повітрі дає легкомоторному літаку змогу супроводжувати піхоту в режимі онлайн та швидко реагувати на запити наземних військ.

Tucano пройшов випробування, «понюхав пороху» в бойових умовах. За плечима у нього тисячі годин бойового нальоту. Звісно, в умовах масового застосування противником систем ППО те, як покаже себе турбогвинтова авіація, досвіду не має жодна армія світу. Але не обов’язково застосовувати легкі літаки в операціях з неподавленою ППО противника. Все ж таки основне їхнє завдання — підготувати майбутніх пілотів для реактивної авіації.

Літак розробляли для експлуатації в суворих умовах і з необладнаних аеродромів, що передбачає експлуатацію у прикордонних районах і здійснення розвідувальних місій. Кабіна пілотів добре оснащена, є зручні крісла й кондиціонер, які забезпечують комфортні умови роботи екіпажу. Крім того, є сучасне обладнання для виконання операцій як удень, так і вночі. Екіпаж має окуляри нічного бачення.

Надійний і економний двигун Pratt & Whithey PTA-68C потужністю 1600 к. с. обладнаний автоматичним блоком потужності PMU, системою індикації та оповіщення екіпажу. Автопілот NCDR дає можливість завантаження запланованих місій і дані про їх виконання.

Звісно, рішення про закупівлю та прийняття на озброєння будь-якої авіатехніки ухвалюють фахівці Міноборони, тому нам залишається очікувати. Останнє слово за ними…

https://armyinform.com.ua/2021/07/litayucha-parta-shho-peretvorylas-na-legkyj-shturmovyk/