Збройні сили США: освіта протягом всієї служби

Важливою складовою кар’єри військовослужбовця збройних сил США є його постійна фахова підготовка в навчальних закладах та на різноманітних курсах (тренінгах). У продовження попереднього матеріалу пропонуються особисті спостереження офіцера Збройних Сил України за процесами підготовки американських військових.

Особливості освіти в ЗС США

Система оборонного відомства та ЗС США дуже розгалужена, і залежно від виду збройних сил чи конкретного роду військ існує фактично своя власна підсистема освіти для військовослужбовців, яка створена за загальними принципами та підходами оборонного відомства і водночас ураховує особливості тієї чи іншої організаційної структури. В одній публікації важко охопити всі її аспекти, тому зупинюсь лише на особистих спостереженнях та  враженнях щодо підготовки американських військових, і більш детально — на прикладі Національного  університету оборони.

Головна ідея, яка реалізована в ЗС США з цього приводу — це мотивація та наявність умов для продовження освіти військовослужбовцем протягом всієї служби. Досить згадати, що в переліку основних причин, які спонукають молодь укладати контракт на військову службу, є можливість за рахунок держави здобути освіту та певні спеціальності.

Водночас система освіти в ЗС США є досить гнучкою: крім навчання у вищих військових навчальних закладах, існує можливість навчатися в цивільних закладах освіти, зокрема зарубіжних, проходити різноманітні короткострокові курси і тренінги, стажуватися в наукових установах тощо.

Привертає увагу також наскрізний елемент більшості навчальних програм (незалежно від рівня посади або роду військ) — формування та розвиток лідерських якостей. Навіть під час проходження якихось базових курсів, їхні програми та випробування побудовані так, щоб спонукати людину розкритися та знайти в собі якості керівника, який веде за собою колектив, насамперед в екстремальних умовах.

Навіть під час проходження якихось базових курсів, їхні програми та випробування побудовані так, щоб спонукати людину розкритися та знайти в собі якості керівника, який веде за собою колектив, насамперед в екстремальних умовах. 

На мотивацію американського військовослужбовця щодо власного розвитку впливає підтримка з боку командирів. У нас мені доводилося неодноразово бути свідком абсолютно протилежної реакції з боку деяких недалекоглядних «керівників» на кшталт «Хочеш навчатися? А хто за тебе буде працювати?». Тобто ментальність все ж таки треба змінювати, а ще розуміти, що освіта для підлеглих — це інвестиції в майбутній успіх підрозділу.

Показовим є приклад, коли в ЗС США на посади, пов’язані з тим, що в нашій країні охоплює сферу державних закупівель (навіть на найнижчому рівні), можуть призначатися люди лише після закінчення спеціалізованого навчального закладу та отримання відповідного сертифікату. У такий спосіб вирішується питання фахового підходу (адже в США процедури закупівлі, договірна робота, взаємовідносини з виконавцями робіт, постачання тощо є надзвичайно складними) та одночасно мінімізуються корупційні ризики.

Заради справедливості слід зазначити, що в системі американської військової освіти не все є ідеальним. Справа не в недоліках, а в необхідності постійно слідувати новим безпековим викликам та змінам у збройному протиборстві. Зокрема, кілька років тому спостерігав дискусію у відкритих джерелах, як у сухопутних військах США краще вирішити питання відбору та максимально ефективного навчання офіцерів, яких призначають на посади командирів батальйонів. Розуміючи, як багато залежить від фахівця на такій посаді, були знайдені швидкі рішення щодо підвищення рівня вимог до кандидатів, ускладнення процедури відбору, перегляду програм навчання в бік процедур роботи з підлеглими та більшого набуття практичних умінь тощо. Тобто висновок дуже простий — система освіти перебуває в полі зору керівництва та в постійному розвитку.

Приклади з Національного університету оборони

Перші особисті враження від Національного університету оборони США були дуже насиченими, адже мова йшла про можливість здобути освіту в авторитетному серед військового середовища навчальному закладі.  Цікаво було також порівняти підходи в навчанні, які раніше спостерігав під час здобуття освіти в інших вищих навчальних закладах.

Зазначу, що іноземні студенти навчаються на більшості курсів спільно зі своїми американськими колегами. Це не випадковість, а можливість отримати користь для обох сторін. Американські військові навчаються працювати в багатонаціональному військовому середовищі, щоб краще розуміти менталітет своїх зарубіжних колег та більше дізнатися про регіони світу, у яких, можливо, доведеться виконувати завдання. Для іноземних колег — це можливість поліпшити мовні навички, краще зрозуміти традиції та культуру США, «зануритися» в реалії життя однієї з найбільш потужних та інноваційних армій світу.

На першому поверсі головної будівлі університету ви побачите так звану Стіну слави, де розміщено портрети і біографії випускників університету, які у своїх країнах посіли найвищі позиції у сфері державного управління та оборони.

Перед початком активної фази навчального процесу — невеликий адаптаційний період, який присвячено переважно вирішенню адміністративних і побутових питань слухачів та започаткуванню правильних відносин і атмосфери в навчальних колективах, іншими словами — «тім-білдінг». Читачі будуть здивовані, але, наприклад, для нашої групи навчання почалося з «Дня в лісі». Тобто нас вивезли в заміський комплекс активного відпочину в лісовому масиві. І ми цілий день долали дистанції різних смуг перешкод. Питання полягало не у визначенні фізичних якостей кожного з нас, а в необхідності дійти до фінішу разом однією командою з одночасним спонуканням того чи іншого члена колективу брати на себе функції лідера. Власне кажучи, весь подальший навчальний процес передбачав переважно розвиток наших якостей як керівника-лідера.

Зазначу, що на початку курсу адміністрація провела належну роботу щодо створення побутових умов для слухачів та членів їхніх сімей. Звісно, що не з причин наявності для цього значних можливостей і ресурсів, а виключно як чинник впливу на успішність. Навчання коштує достатньо дорого, тож ніщо не має відволікати офіцера від опанування майстерності у своїй професії.

Навчання коштує достатньо дорого, тож ніщо не має відволікати офіцера від опанування майстерності у своїй професії.

Процес навчання розподілений на низку модулів. До речі, якщо через службові причини офіцеру не вдалося вчасно пройти навчальний матеріал того чи іншого модуля, він може його опанувати пізніше з іншими групами. Дуже широко практикується запрошення лекторів з провідних державних установ, наукових організацій та комерційних структур. У нашому прикладі це були представники керівництва оборонних відомств та генеральних штабів (або їхніх аналогів) з різних країн світу, дипломати, провідні фахівці NASA тощо.

Значною частиною навчального часу слухач розпоряджається самостійно. Наприклад,  тиждень інтенсивних занять в аудиторії змінювався на тиждень самостійної роботи в домашніх умовах (дистанційний доступ до бібліотеки університету та інших ресурсів було забезпечено) щодо виконання індивідуального завдання та/або розроблення проєкту і підготовки до його захисту. Беззаперечний сенс у цьому є, адже університет — це вже певна планка в розвитку військовослужбовця, і логічно припустити, що з відповідальністю та особистим тайм-менеджментом у нього все гаразд.

Програма навчання насичена значною кількістю поїздок, включаючи (на прикладі нашої групи) Гарвардський університет та Массачусетський технологічний інститут, провідні високотехнологічні компанії. Заслуговує на увагу змістовне навантаження від таких заходів, які в жодному разі не стали туристичними екскурсіями. Наприклад, слухачі завчасно отримують завдання самостійно знайти матеріали за темою відвідування та їх вивчити, а на час поїздки додатково надається перелік запитань для змістовного вивчення вже на практиці. Після повернення триває узагальнення здобутої інформації, підготовка та захист презентацій з того чи іншого питання. До речі, процес організації поїздок також максимально спрощено. Наприклад, подається заявка на забезпечення автотранспортом і на навчальну групу виділяється кілька мікроавтобусів. Керівник курсу видає документи та ключі від них групі і за кермо сідають ті слухачі, які вважають, що вони спроможні виконати цю роль.

Боротьба з плагіатом — це окрема розмова. Оскільки в університеті функціонує освітня онлайн-платформа і більшість процесів автоматизовано, то слухач перед завантаженням своїх звітних матеріалів на перевірку викладачам проводить з використанням низки ІТ-інструментів процедуру їх перевірки на відповідність тим чи іншим вимогам. Аналогічно забезпечено академічну неупередженість та об’єктивність перевірки. Навряд чи викладач ризикне завищити або занизити оцінку конкретному звітному матеріалу, який у цифровій  формі внесений в систему і буде тривалий час в ній зберігатися в режимі практично вільного доступу.

(продовження матеріалу у наступних випусках)

https://armyinform.com.ua/2022/01/15/zbrojni-syly-ssha-osvita-protyagom-vsiyeyi-sluzhby/